Bantuan Bakul Makanan RM600 Buat Rakyat Malaysia


Bantuan bakul makanan RM600 untuk golongan berpendapatan rendah.  Kini Bajet 2023, Malaysia Madani adalah berdasarkan enam perkara: kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat, keyakinan dan ihsan.

Ini akan memastikan Bajet Malaysia MADANI membangun, bajet 2023 akan menyediakan langkah yang lebih seimbang dan inklusif yang tertumpu kepada keadilan sosial, di samping menggerakkan usaha untuk reformasi pentadbiran dan tadbir urus yang baik.


Bantuan Bakul Makanan RM600

Di bawah program Sumbangan Tunai Rahmah (STR), isi rumah yang layak akan menerima sumbangan sehingga RM3,100, bergantung kepada bilangan anak.

Ini adalah sebahagian daripada intipati Bajet 2023 dalam Bantuan Rakyat supaya isi rumah yang betul-betul terjejas mendapat lebih banyak manfaat daripada STR.

Selain itu,  kerajaan akan menyediakan tambahan RM600 kepada isi rumah penerima STR termiskin berdasarkan data di e-Kasih.

Sumbangan itu akan dibuat dalam bentuk bakul makanan dan baucar barangan runcit asas bernilai RM600.



Semakan Status e-Kasih 2023

Semakan status Pendaftaran eKasih boleh dibuat secara online melalui pautan berikut: https://ekasih.icu.gov.my/ekasih/Semakan/CarianAwam/Pages/default.aspx


Post a Comment

0 Comments