MyPSV 2023 : Cara Permohonan Dan Syarat Kelayakan


Kerajaan menyediakan 4,000 lesen PSV secara percuma kepada Kumpulan B40 – Menteri Pengangkutan Anthony Lourke Shew Hook

Dengan peruntukan bernilai RM2 juta, Kumpulan B40 kini boleh mendapat manfaat daripada Lesen Vokasional Kenderaan Awam (PSV) percuma melalui skim MyPSV.

Tawaran itu termasuk sejumlah 3,500 lesen yang akan diberikan kepada pemohon lesen PSV bagi perkhidmatan memandu sendiri dan teksi. Selain itu, tambahan 500 lesen PSV disediakan untuk pengangkutan bas di seluruh negara.

Pengumuman Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) pada Persidangan Program MyPSV hari ini menjelaskan bahawa inisiatif ini akan membantu B40 mengurangkan kos keperluan pelesenan PSV.

Setahu kami, untuk mendapatkan lesen bas PSV, pengguna perlu mengeluarkan kos lebih kurang RM2,590. Tawaran ini membuka peluang kepada Kumpulan B40 untuk menerokai pelbagai pekerjaan dalam sektor pengangkutan, khususnya pengangkutan bas, yang kini menghadapi kekurangan kakitangan. 

Tambahan pula, MOT percaya bahawa inisiatif ini bukan sahaja akan menyokong B40 tetapi juga meningkatkan kedinamikan sektor perkhidmatan dan menyumbang kepada pemulihan sektor pelancongan negara.


Pengenalan Program MyPSV 2023

Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) bersama Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) akan melaksanakan Program MyPSV Tahun 2023.

Program ini adalah satu inisiatif Kerajaan bagi memperkasa 4,000 orang penerima yang terkesan akibat penularan pandemik COVID-19 bagi mendapatkan Lesen Vokasional Malaysia bagi Kelas Kenderaan Perkhidmatan Awam (Public Service Vehicle – PSV).


Program ini adalah dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan bagi pengambilan Lesen Memandu Kompeten (Competent Driving License – CDL) kelas E dan juga Lesen PSV E-Hailing/ Teksi; atau PSV Bas BTM > 7,500kg tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan.




Permohonan MyPSV 2023 – Lesen PSV Percuma Untuk B40

INDIVIDU TERJEJAS AKIBAT PENULARAN WABAK PANDEMIK COVID-19 UNTUK MEMPEROLEHI LESEN VOKASIONAL BAGI KELAS KENDERAAN PERKHIDMATAN AWAM [E-HAILING/ TEKSI/ BAS]


PENDAFTARAN TERHAD KEPADA PERMOHONAN YANG TERAWAL


 KUOTA 4,000 PESERTA :

  1.  500 PESERTA PSV BAS
  2. 3,500 PESERTA PSV E-HAILING/TEKSI

SYARAT PENYERTAAN :

  1.  WARGANEGARA
  2. BERUMUR 21 TAHUN DAN KE ATAS
  3. LULUS PEMERIKSAAN KESIHATAN (JPJL8A)
  4. BEBAS SENARAI HITAM MAHKAMAH, JPJ & PDRM
  5. PEMOHON PSV (E-HAILING/TEKSI) PERLU MEMILIKI LESEN MEMANDU CDL-D/ DA
  6. PEMOHON PSV (BAS BTM > 7,500 KG) PERLU MEMILIKI LESEN MEMANDU CDL-D TIDAK KURANG 1 TAHUN


 Terma dan Syarat Penyertaan Program MyPSV Tahun 2023 (Peserta)

1. Peserta hendaklah warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun dan ke atas semasa mengemukakan permohonan. 2. Peserta mempunyai lesen memandu Kelas D (CDL D/DA) yang mahir dalam aplikasi penghantaran elektronik/teksi PSV.

3. Peserta mempunyai Lesen Memandu Kelas D (CDL D) yang layak (sekurang-kurangnya 1 tahun) atau Lesen Memandu Kelas E (CDL E) yang layak untuk permohonan Bas PSV.

Empat. Peserta tidak akan disenaraihitamkan oleh mana-mana agensi kerajaan, organisasi swasta atau institusi kewangan semasa mengemukakan permohonan.

5. Peserta (mereka yang telah lulus peperiksaan dan diterima menyertai program) hendaklah memenuhi syarat lulus peperiksaan perubatan seperti yang dinyatakan dalam borang permohonan kelayakan profesional (format JPJL8A). Di samping itu, kos peperiksaan hendaklah ditanggung sendiri oleh peserta. Tidak termasuk dalam pakej pembiayaan ini.

 6. Kos peserta dilindungi sepenuhnya dan termasuk yuran latihan, praktikal, peperiksaan dan pelesenan. Pakej berbayar ini hanya sah untuk pas pertama dan kedua.

7. Kos pengangkutan ke Institut Memandu (IM) dan kos tambahan lain tidak termasuk dalam pakej ini dan perlu ditanggung sendiri oleh peserta.

8. Peserta akan dikehendaki melengkapkan latihan, latihan dan ujian memandu dalam tempoh masa yang ditetapkan dan berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan. 9. Peserta hendaklah bersedia mengikuti program ini berdasarkan tempoh dan jadual yang ditetapkan untuk latihan dan ujian.

10. Peserta tertakluk kepada terma dan syarat tambahan seperti yang ditetapkan oleh Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) dan Kementerian Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) dari semasa ke semasa.

11. Peserta hendaklah menandatangani komitmen untuk menyertai program bagi memastikan kelancaran penyertaan dan kesejahteraan semua peserta sepanjang program.


Tarikh pelaksanaan program 

 Tarikh akhir permohonan bermula 3 Julai 2023.

Tarikh akhir untuk mendaftar program MyPSV 2023 adalah sehingga tempat diisi.



Post a Comment

0 Comments