BANTUAN SARA 2024 BAGI BUJANG, ISI RUMAH DAN WARGA EMAS


Kerajaan telah menyemak semula skim SARA 2024 (Sumbangan Asas Rahmah) sebagai subsidi bersasar kepada mereka yang paling terjejas akibat kenaikan kos sara hidup.

Pelan itu, yang akan dilaksanakan secara berperingkat mulai 22 Januari 2024, bertujuan untuk memperbaiki keadaan ekonomi kumpulan yang kurang bernasib baik dan menegakkan prinsip kesaksamaan, yang merupakan teras rangka kerja ekonomi kerajaan Madani.

"Transformasi ekonomi Malaysia bermula dengan meningkatkan taraf hidup rakyat. Penambahbaikan rancangan SARA 2024 adalah langkah pertama untuk menangani jurang antara kaya dan miskin dan membina masyarakat inklusif dalam rangka kerja ekonomi sivil." Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Yi Brahim berkata.



SARA 2024


  1. Meluaskan skop benefisiari yang layak mendapat SARA daripada hanya yang sangat miskin kepada yang miskin dan sangat miskin menjelang 2023;
  2. Meningkatkan bantuan isi rumah SARA daripada RM600 kepada RM1,200 pada tahun 2023. Pada masa yang sama, bayaran bantuan untuk orang bujang kekal RM600; dan
  3. Mengambil kira maklum balas daripada penerima, penggunaan mata program SARA telah diperluaskan daripada barangan makanan asas kepada tiga kategori tambahan keperluan iaitu produk kebersihan diri, ubat-ubatan dan kelengkapan sekolah.


Dengan penambahbaikan ini, program SARA dijangka memanfaatkan lebih 700,000 penerima dengan peruntukan RM700 juta pada 2024, berbanding hanya 210,000 penerima dengan perbelanjaan RM130 juta pada 2023. Ini melibatkan peningkatan pembiayaan lebih lima kali ganda daripada tahun lepas.

Di bawah skim itu, penerima yang layak boleh menggunakan myKAD untuk membeli keperluan asas terpilih di kedai runcit berdaftar.


KELAYAKAN BANTUAN SARA



Bergantung kepada status kategori kemiskinan dan kemiskinan tegar dalam pangkalan data eKasih, yang menjadi data rujukan kementerian dan agensi kerajaan.

SARA akan dilaksanakan mulai 22 Januari 2024 (Isnin) bagi penerima di Semenanjung Malaysia, manakala penerima di Wilayah Persekutuan Sabah, Sarawak dan Labuan akan dilaksanakan mulai 19 Februari 2024 (Ahad).

Bagi penerima program SARA di Semenanjung Malaysia, SARA akan menyediakan bantuan bulanan sebanyak RM100 kepada keluarga tanpa pasangan dan warga emas, dan RM50 kepada orang bujang.

Bagi penerima di Wilayah Persekutuan Sabah, Sarawak dan Labuan, bantuan SARA akan disalurkan dua kali setahun pada hari Isnin, 19 Februari 2024 dan Isnin, 12 Ogos 2024; bagi mereka yang tiada pasangan, bantuan SARA akan disalurkan dua kali setahun. RM600 akan diagihkan kepada keluarga dan warga emas. , bujang boleh mendapat RM300 dengan memasukkan ke dalam akaun bank/tunai di cawangan Bank Negara Malaysia (BSN) di seluruh negara.


SEMAK BANTUAN SARA 2024

Semakan status kelayakan SARA hanya boleh didapati di portal rasmi STR melalui pautan https://bantuantunnai.hasil.gov.my mulai 19 Januari 2024 jam 4:00 petang, dengan maklumat lanjut mengenai pelaksanaan mulai 22 Januari Kemas kini Mekanisme 2024, anda boleh bertanya tentang SARA melalui pautan https://www.mykasih.com.my.


Post a Comment

0 Comments