Bantuan Tablet Percuma Untuk Keluarga Golongan B40 Pada Tahun Ini


kerajaan dengan kerjasama syarikat telekomunikasi terpilih akan melaksanakan inisiatif Peranti Siswa Keluarga Malaysia bagi membekalkan sebuah tablet kepada setiap pelajar B40 di institusi pengajian tinggi (IPT)

“Sepanjang tempoh pandemik, mahasiswa tetap meneruskan pengajian mereka dalam norma yang baharu. Bagi pelajar yang kurang mampu, mereka adakalanya perlu meminjam peranti kawan, atau terpaksa ke pusat internet di pekan, untuk membuat tugasan pengajian.


“Malah, kadang-kadang ada juga antara mereka yang tidak dapat hadir ke kuliah online. Bagi memastikan proses pengajian para pelajar B40 terus terpelihara, Kerajaan dengan kerjasama syarikat telekomunikasi terpilih akan melaksanakan inisiatif PerantiSiswa Keluarga Malaysia bagi membekalkan sebuah tablet kepada setiap pelajar B40 di institusi pengajian tinggi.


“Bagi tujuan ini, Kerajaan akan menyediakan peruntukan RM450 juta di samping komitmen syarikat telekomunikasi yang turut menyumbang kira-kira RM65 juta.

“Insya-Allah, seramai 600,000 siswa-siswi daripada keluarga B40 bakal menerima manfaat daripada inisiatif ini,” katanya dalam pembentangan Bajet 2022

SYARAT KELAYAKAN

Pelajar IPT sepenuh masa dari keluarga B40 layak untuk menikmati tawaran pakej ini.

Syarikat telekomunikasi yang terlibat

  1. Celcom Axiata Berhad (Celcom),
  2. Digi Telecommunications Sdn Bhd (Digi),
  3. Maxis Berhad (Maxis),
  4. U Mobile Sdn Bhd (U Mobile),
  5. Telekom Malaysia Berhad (TM) dan
  6. YTL Communications Sdn Bhd (YES).
TARIKH PERMOHONAN
Tempoh pendaftaran dijangka akan bermula pada suku kedua 2022 iaitu (April Jun 2022)
Info dari masa ke semasa anda boleh ikuti perkembangan dihttps://t.me/semakaninfo



Post a Comment

0 Comments