Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia (BLKM) 2023


Bantuan baharu yang akan dilaksanakan baru-baru ini diumumkan kerajaan menerusi Belanjawan 2023 iaitu skim bantuan lesen memandu untuk golongan belia khususnya B40 melalui skim MyPSV.

Seperti yang anda tahu, belia membentuk 1/4 daripada penduduk negara ini. Hal ini berlaku bagi mereka yang akan menentukan masa depan negara dari sudut ekonomi. Jika kerajaan dapat membantu lebih ramai anak muda, masa depan negara ini akan lebih baik.

Data itu juga menunjukkan bahawa kadar pengangguran bagi rakyat Malaysia di bawah umur 26 tahun, termasuk lepasan sekolah dan siswazah, kekal pada 11% setakat suku kedua tahun ini. Ini bukan kerana mereka memilih untuk bekerja, tetapi kerana ketiadaan peluang pekerjaan, maka kerajaan lebih memberi perhatian kepada golongan belia B40.


OBJEKTIF PROGRAM MyPSV

Bagi Membantu gologan belia terutama dalam kalangan b40 menjana pendapatan melalui perkhidmatan seperti e-hailing, bas serta teksi.


JENIS BANTUAN

Untuk makluman, program MyPSV akan memberikan bantuan dalam bentuk menanggung bayaran bagi mendapatkan jenis lesen seperti dibawah:

  1. Bas
  2. Teksi
  3. E-Hailing
  4. Lesen memandu jenis motosikal kelas b2.
Di samping memupuk dan menggalakkan golongan muda bekerja, program TEKUN Belia Mobilepreneur diteruskan untuk membiayai golongan muda yang bekerja dalam perkhidmatan penghantaran motosikal.

CARA MOHON

Untuk makluman, program MyPSV ini bakal dilancarkan pada tahun 2023, pihak kerajaan akan memaklumkan semula perlaksanaan program ini nanti. Segala perkongsian mengenai program bantuan ini akan dikemaskini dar semas


Post a Comment

0 Comments