Program Prihatin Kasih : Borang Permohonan RM100/Bulan Selama 3 Bulan Bagi Yang Tiada Rekod



Baru-baru ini Tengku Zafrul baru sahaja mengumumkan bantuan terbaru yang diberikan oleh kerajaan iaitu Program Prihatin Kasih dimana RM100 Juta Peruntukan akan dikeluarkan bagi memanfaatkan 300,000 Isi Rumah Golongan Miskin Bandar secara Tanpa Tunai iaitu melalui MyKad mulai Julai 2021.

Program PRIHATIN Kasih adalah sebuah program perintis yang dilaksanakan untuk menghulurkan bantuan barangan dapur kepada golongan miskin bandar, melalui kaedah pembayaran tanpa tunai (cashless) menerusi MyKad.⠀

Diumumkan di bawah pakej PEMERKASA, peruntukan RM100 juta untuk program ini dijangka dapat memanfaatkan 300,000 isi rumah di bandar-bandar utama seluruh negara dengan penyaluran sejumlah RM100 untuk 3 bulan, bermula 1 Julai 2021.⠀

Antara barangan asas yang boleh dibeli temasuklah makanan dalam tin, susu bayi, beras, minyak masak, telur, dan sebagainya, yang boleh di beli di 300 rantaian pasar raya dan kedai seperti Mydin, Giant, Econsave, The Store, Pacific, Milimewa, 99 Speedmart, Lotus Stores (Tesco) serta kedai-kedai runcit.⠀

Penerima PRIHATIN Kasih yang layak akan menerima SMS dari MyKasih untuk mengesahkan status mereka sebagai penerima manfaat di bawah program ini, beserta tarikh dan masa untuk sesi taklimat orientasi di kedai runcit yang terdekat.


BAGAIMANA MENGGUNAKAN MYKAD / MYKASIH ?

Penerima bantuan makanan mendapat elaun bulanan yang mereka peroleh semasa menggunakan kad pintar MyKad atau MyKasih mereka di kedai runcit yang mengambil bahagian. Mereka dapat memilih pelbagai jenis barang makanan penting dari senarai sepuluh kategori produk yang diluluskan, seperti beras, minyak masak, minuman, biskut, telur, tepung, perasa, banjir kalengan, mi dan roti.

Untuk mengelakkan penyalahgunaan, pengimbasan kod bar yang unik di tempat penjualan memastikan hanya barang makanan penting yang diluluskan yang dibeli.

Penerima memasukkan PIN 6 digit mereka semasa membayar dengan MyKad mereka di kaunter juruwang dan menyimpan resit untuk mengesan baki yang ada yang akan dibawa ke hadapan.

Prosesnya cekap, selamat dan yang paling penting, telus.



Dengan sistem pembayaran tanpa tunai MyKasih, MyKasih dapat memberikan jalan audit dan laporan analisis mengenai demografi dan penggunaan kepada Donor pada setiap titik dalam transaksi, yang tersedia melalui Portal Dalam Talian khusus Donor.


SEMAK STATUS LULUS MYKASIH ANDA DISINI


Cara Mohon Bantuan Makanan MyKasih Bagi yang Tiada Rekod

Bagi yang telah membuat semakan nama tiada rekod di Program Prihatin Kasih ini, anda boleh cuna mendaftar melalui eKasih.

Atau boleh cuba isi borang online MyKasih di pautan e-Borang berikut:

ataupun
Jika nama anda tidak tersenarai sebagai penerima bantuan, sila hubungi MyKasih Foundation Email di 
info@mykasih.com

Sila beri maklumat peribadi anda, nama penuh, alamat rumah, nombor telefon & kad pengenalan untuk proses lebih lanjut.
Kelayakan penerima adalah berdasarkan data & maklumat dari JKM & sistem

MAKLUMAT LANJUT
BOLEH RUJUK
 DISINI


Post a Comment

0 Comments