Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia Bagi Golongan B40 Hanya Rm20 Sahaja


Perdana Menteri Malaysia YAB Dato' Sri Ismail Sabri bin Yaakob telah mempengerusikan Program Sokongan Lesen Memandu Malaysia untuk Keluarga (BLKM) di di Kompleks Rakan Muda, Bera, pada 13 Mac 2022.

Ia merupakan salah satu program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).


Apakah Program Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia (BLKM)?

Projek itu diadakan bagi memudahkan remaja mendapatkan lesen motosikal dan mengakses maklumat peraturan lalu lintas. BLKM membantu memudahkan urusan harian dan meningkatkan ekonomi mereka. 

Melalui inisiatif BLKM, remaja dilatih dan berdisiplin untuk mematuhi undang-undang di jalan raya. Perdana Menteri dalam ucapannya turut menyeru penerima BLKM supaya menjadi contoh kepada pengguna jalan raya yang berdisiplin dan berhemah yang mematuhi semua peraturan dan undang-undang jalan raya serta menyumbang kepada pengurangan kadar kemalangan jalan raya negara. 

Ini selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengurangkan kematian jalan raya sebanyak 50% menjelang 2030.


SYARAT KELAYAKAN

BLKM ini didedikasikan kepada masyarakat yang memerlukan khususnya mereka yang tidak mempunyai kemampuan kewangan atau kesukaran untuk mengakses kemudahan latihan pemandu yang dikendalikan oleh Institut Memandu (IM). 

 Penerima bantuan ini mendapat lesen motosikal B2 melalui penilaian yang disediakan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) iaitu:

  1. warganegara Malaysia
  2. tidak pernah memiliki sebarang lesen memandu
  3. sihat tubuh badan dan mental
  4. tiada kecacatan fizikal
  5. tidak disenarai hitam oleh JPJ dan Polis Diraja Malaysia.


PEMBAYARAN

Menerusi program ini, calon terbabit hanya perlu membayar  RM20 dan menerima latihan serta ujian bagi mendapatkan lesen memandu serta menerima maklumat undang-undang jalan raya.


CARA PERMOHONAN BANTUAN LESEN MEMANDU KELUARGA MALAYSIA

Buat masa ini tiada pengumuman rasmi daripada JPJ tentang cara memohon sokongan ini. 

 Walau bagaimanapun, anda boleh mendapatkan maklumat terkini mengenai JPJ mengenai program tersebut melalui saluran berikut:

03-8000 8000 ataupun layari https://www.jpj.gov.my/


Sumber: Berita RTM


Post a Comment

0 Comments