Bantuan barang dapur buat golongan B40 sebanyak Rm300

  


Isi Kandungan



MyKasih Bantuan buat rakyat Malaysia yang berkelayakan, berikut perkongsian kami mengenai bantuan MyKasih dimana ianya bantuan wang tunai berjumlah RM100 setiap bulan selama 3 bulan.


Apakah Inisiatif Prihatin Kasih oleh MyKasih?

Ia adalah NGO atau yayasan tempatan yang diasaskan oleh Dr Tan Sri. Ngau Boon Keat dan isterinya Puan Sri Jean membantu golongan miskin pada tahun 2009. Kerajaan Malaysia melalui Yayasan Hasana telah melantik Yayasan MyKasih untuk melaksanakan inisiatif ini. Prihatin Kasih menyasarkan untuk menyediakan bantuan makanan tanpa tunai kepada lebih 300,000 keluarga memerlukan di seluruh negara. Penerima akan menerima wang tunai RM100 yang akan dikreditkan terus ke MyKad mereka selama tiga bulan dan boleh digunakan untuk membeli barangan keperluan seperti makanan di kedai terpilih.

Cara Mohon Bantuan MyKasih

Tidak perlu membuat PERMOHONAN kerana ia akan menggunakan maklumat daripada sistem e-Kasih, Kementerian Kebajikan Masyarakat dan data Bantuan Prihatin Rakyat untuk mengenal pasti penerima yang layak. Penerima akan menerima mesej teks yang memberitahu mereka tentang status penerimaan mereka dan tarikh dan masa taklimat berkaitan bantuan di kedai terpilih berhampiran anda. Sekiranya anda tidak layak, sila emailkan data peribadi anda ke info@mykasih.com atau daftar dalam sistem e-Kasih yang disediakan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Bagi yang belum berdaftar e-kasih boleh rujuk disini

https://www.hariharikerja.com/2022/09/cara-daftar-semakan-e-kasih-secara.html


Antara barangan asas yang boleh dibeli temasuklah makanan dalam tin, susu bayi, beras, minyak masak, telur, dan sebagainya, yang boleh di beli di 300 rantaian pasar raya dan kedai seperti Mydin, Giant, Econsave, The Store, Pacific, Milimewa, 99 Speedmart, Lotus Stores (Tesco) serta kedai-kedai runcit.

BAGAIMANA MENGGUNAKAN MYKAD / MYKASIH ?


Penerima bantuan makanan mendapat elaun bulanan yang mereka peroleh semasa menggunakan kad pintar MyKad atau MyKasih mereka di kedai runcit yang mengambil bahagian. Mereka dapat memilih pelbagai jenis barang makanan penting dari senarai sepuluh kategori produk yang diluluskan, seperti beras, minyak masak, minuman, biskut, telur, tepung, perasa, banjir kalengan, mi dan roti.

Untuk mengelakkan penyalahgunaan, pengimbasan kod bar yang unik di tempat penjualan memastikan hanya barang makanan penting yang diluluskan yang dibeli.

Penerima memasukkan PIN 6 digit mereka semasa membayar dengan MyKad mereka di kaunter juruwang dan menyimpan resit untuk mengesan baki yang ada yang akan dibawa ke hadapan.

Prosesnya cekap, selamat dan yang paling penting, telus.

Dengan sistem pembayaran tanpa tunai MyKasih, MyKasih dapat memberikan jalan audit dan laporan analisis mengenai demografi dan penggunaan kepada Donor pada setiap titik dalam transaksi, yang tersedia melalui Portal Dalam Talian khusus Donor.




Post a Comment

0 Comments