Penguatkuasaan pelitup muka Sirim ditangguh sehingga 1 Januari 2023



Penguatkuasaan keperluan pelabelan baru bagi pelitup muka bukan perubatan ditangguhkan dari 4 Julai tahun ini kepada 1 Jan tahun depan, menurut satu laporan.


Pengumuman itu dibuat berikutan sesi penglibatan awam antara Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi dan pihak berkepentingan industri di Putrajaya hari ini.


Sinar Harian memetik menteri berkata, kementeriannya juga menerima banyak maklum balas selepas Pewartaan Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan) Pelitup Muka Bukan Perubatan termasuk daripada pelanggan yang bimbang ia boleh menyebabkan kenaikan harga pelitup muka.


"Kita telah berbincang petang ini untuk memberi peluang kepada industri dan pengguna bagi membuat penyesuaian," katanya seperti dilapor.


""Pengguna fikir mungkin berlaku kenaikan harga pelitup muka namun SIRIM QAS International Sdn Bhd telah memberi jaminan akan mengenakan caj yang rendah kepada pengimport dan pengilang," tambahnya.


Katanya lagi, pelitup muka fabrik juga tertakluk di bawah undang-undang baru dan mesti mendapat kelulusan Sirim.


Dilaporkan bahawa kerajaan telah mewartakan perintah baru itu dan akan mewajibkan pengilang dan pengimport topeng untuk memohon pensijilan dan pelabelan MS Sirim mulai 4 Julai.


Ini bagi memastikan topeng yang dijual di Malaysia mematuhi piawaian keselamatan sedia ada.


Pihak berkuasa kesihatan di seluruh dunia sebelum ini telah memberi amaran tentang pelitup muka pembedahan dan alat pernafasan yang tidak menepati piawaian yang dijual di pasaran di tengah-tengah pandemik Covid-19.


Kedutaan Korea Selatan di Kuala Lumpur juga telah memberi amaran tentang alat pernafasan KF94 tiruan kerana permintaan untuk pelitup muka yang lebih baik dan mampu milik meningkat tahun lepas.


"Terdapat kemungkinan besar pelitup muka KF tiruan memberikan tahap perlindungan yang tidak mencukupi dan berkemungkinan produk tidak berkualiti," katanya.


Piawaian KF94 dikawal oleh Kementerian Keselamatan Makanan dan Ubat-Ubatan Korea Selatan.


Syarikat yang gagal mematuhi peraturan baru itu boleh didenda sehingga RM200,000 manakala individu boleh didenda sehingga RM100,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.


Bagaimanapun, peraturan baru itu telah mencetuskan kebimbangan bahawa ia akan menaikkan harga pelitup muka.


Maklumat salah turut disebarkan dalam talian yang mendakwa orang yang memakai pelitup muka tidak diperakui Sirim juga akan dikenakan denda RM100,000, walaupun peraturan itu hanya dikenakan kepada pembekal pelitup muka dan bukan pengguna.


Post a Comment

0 Comments